Selasa, 25 Oktober 2011

Nak Jadi Jurufoto?

Sekitar empat puluh tahun dulu saya amat gemar melihat gelagat Jurufoto di majlis-majlis rasmi. Setelah saya bertugas di UKM pada tahun 1979 saya mula merasai budaya kerja Jurufoto. Namun sebagai orang baru dalam dunia fotografi banyak perkara baru yang harus saya pelajari. Profesor Dr Mohamed Omar, Khalil Alwi (Hj) menjadi mentor saya waktu itu.

Dalam beberapa sesi kursus yang  dihadiri maka saya dapat mengenali Pak Hamzah Hurmin, Ahmad Nayan (arwah), Pak Nahar Kamsani, Salleh Osman, Arif Azahari. Pak Wan, Raja Harun Reduan. Namun oleh kerana mereka adalah orang press yang sibuk, kalau dapat bertemu pun dalam siri-siri kursus sahaja.

Saya mulai mengenali Young tauke kedai di Kajang yang memiliki studio Tokyo Foto. Saya mengenali beliau ketika  filem slaid lambat siap, saya marah-marah waktu itu. Dia penyabar orangnya. Pada saya dia menggunakan falsafah "pelanggan selalunya betul". Kemudian saya menjadi pelanggan tetapnya. Malahan saya banyak belajar erti seorang usahawan foto. Malahan beliau seorang bangsa cina yang tidak lokek ilmu. Saya boleh masuk ke studionya. Malahan saya boleh masuk ke Bilik Gelap tempat beliau memproses filem.

Justeru, saya berkata di dalam hati, kalau nak menjadi jurufoto yang berjaya harus dikritik. Berani dicabar, berani di "maki". Kalau mengharapkan orang memuji itu adalah silap.

Ketika menggunakan filem sebagai media untuk menghasilkan foto bukanlah semudah sekarang. Kalau sekadar sepuluh tahun menjadi karyawan foto belum pasti boleh menjadi guru jauh dari itu sukar untuk memperolehi gelaran Sifu..... Malahan Arif Azhari (NST) pernah berkata dalam satu bengkel fotografi anjuran Asfon, "saya hanya pandai ambil gambar, bercakap dalam bidang ini sukar sekali"

Salleh Osman (NST) pernah berkata di dalam satu ceramahnya (ketika itu beliau bertugas di Tan Chong Motor) "saya sediakan wang sebanyak 600 ringgit untuk membeli buku setiap bulan ".

Saya fikir, kalau hendak menjadi jurufoto yang bagus, wang harus dilaburkan untuk mencari ilmu.

Tahun 1986 saya menyertai kursus Professional Portrait Seminar - Portrait and Wedding Photography. oleh: B.Schmachtenberg (German) anjuran Eng Tong Sistem Fotografik. Apa yang menarik dalam kursus ini ialah kandungannya. Tetapi lebih menarik ialah 99% peserta adalah peniaga kedai gambar seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak. Semua peserta berbangsa cina ini bukan boleh berbahasa Inggeris. Tapi ada seorang penterjemah.

Menariknya mereka membantu bangsa mereka.Waktu itu belum ada bangsa kita yang mahu mengajar kecuali nama-nama yang telah saya senaraikan diatas. Paling ketara ialah Pak Wan (Redzuan Fotomedia, Pertama Komplek) yang sanggup membuka kelas fotografi. Sekarang sudah ramai anak-anak melayu yang menjadi guru setelah memperolehi ilmu formal di IPT.

Minat dikalangan orang melayu terhadap fotografi memang tinggi. Ketika itu saya dapati kursus yang dianjurkan oleh Pak Wan mendapat sambutan yang menggalakkan. Malahan setelah saya membuka laman web Alam Seni Foto begitu banyak emel yang saya terima.  Ini menunjukkan peminat fotografi sudah ramai. Kesannya begitu ketara setelah wujudnya kamera digital. Pada peringkat awal, ramai menggunakan kamera kompak. Sekarang saya lihat sudah ramai menggunakan DLSR.

3 ulasan:

  1. Al-fatihah buat arwah Pak Wan - JURUFOTO (Redzuan Ahmad - Pertama Komplek) telah kembali ke Rahmatullah Subuh 10 Jun 2013 bersamaan I Syaaban 1434 H

    BalasPadam
  2. Terima kasih Sdra Fidze...Al Fatihah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Al fatihah...dulu saya belajar dgn arwah pak wan dan anak2nya yg diberi nama yg tersendiri...

      Padam

Bermula di Pusat Latihan Belia Negara Peretak (kini Institut Kemahiran Belia Peretak)

[*Catatan ini terdapat beberapa istilah bahasa pasar dan daerah. Justeru diakhir catatan saya akan membuat terjemahannya. ] Pusat La...