Rabu, 23 Februari 2011

Maka jadilah Saya Jurugambar


Wajah UKM ketika saya mula bertugas pada tahun 1979
Setelah  balik ke kampung di Sungai Batang, Sik, Kedah, saya meneruskan kerja sebagai seorang penoreh getah. Pekerjaan tersebut adalah rutin biasa yang saya lakukan sebelum ini. Walaupun hati ini terasa berat, namun hasrat untuk berjaya tetap diteruskan tanpa jemu-jemu. Minat dan kemahiran saya ini telah tercipta oleh Yang Maha Esa, jadi mana mungkin boleh dilupuskan begitu sahaja.

Ketika itu saya langsung tidak dapat menduga perkembangan dunia fotografi akan berkembang dengan pesatnya seperti sekarang. Saat itu, saya hanya mengetahui dunia fotografi filem. Ittulah dunia saya yang sebenarnya.  Tambahan pula, ketika itu menghasilkan gambar dengan filem sudah dikira begitu canggih. Mana tidaknya dari segulung filem akan menghasilkan gambar dan boleh disimpan untuk tatapan generasi akan datang.

Minat saya tidak mampu lagi dihalang oleh bonda saya. Hati kecil saya berdetik, bonda hanya tahu dunia kerja kampungnya sahaja. Kalau ibunda tercinta tahu saya minta kerja pun hanyalah bertujuan untuk mengubah masa depan keluarga kami sahaja.

Pada hemat saya, kalau anak kecil kita buat benda yang pelik-pelik, tetapi kita tak suka biarkan saja (asalkan apa yang dilakukan itu tidak merbahaya). Sebenarnya, itu adalah daya kreativiti dan kreatifnya. Saya pun suatu ketika dahulu macam tu juga. Saya rendam gambar dalam besen air. Konon-kononya mahu proses gambar.  Nah!  Akhirnya, proses tersebut terus terusan terbawa-bawa sampai ke hari ini. Suatu ketika dahulu, kerja saya dalam Bilik Gelap hanyalah untuk mencetak gambar hitam putih. Saat itu sampai datang hantu kat dalam darkroom.

Sudah ditentukan oleh Allah S.W.T, akhirnya saya menerima jua surat tawaran dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Saya berjaya dalam temuduga yang dijalani tempuh hari. Surat yang hantar dengan tanda tangan Encik Aziz Kamil  Penolong Pendaftar di  Pejabat Pendaftar menjadi kejutan kepada saya. Yah!  Suatu kejutan besar.  Tuhan saja yang tahu perasaan saya saat itu. Saya mengalirkan air mata kerana berjaya, Titisan air mata yang mengalir kerana saya bakal meninggalkan bonda yang sudah dimamah usia tua di pedalaman Kedah.  Namun, demi masa depan saya harus pergi jua bagi mencari sesuap nasi. Seandainya  saya menolak tawaran ini,  maka masa depan saya tidak tentu lagi. Kisah selanjutnya  tentang masalah ini kena baca di Sik ke Bangi.

Selepas mendaftar dengan nombor pekerja UKM (PER) 3308, saya diminta ke Fakulti Sains yang terletak di Jalan Pantai Baru, Kuala Lumpur. Ketika itu saya terkejut, eh... UKM ada kat sana. Rupa-rupanya ketika itu UKM masih ditempatkan di Jalan Pantai Baru Kuala Lumpur, Seksyen 16, Petaling Jaya dan di Jalan Raja Muda KL. Kerani di Pejabat Pendaftar bertanya nak ke Jalan Pantai Baru tau ke? Saya menggelengkan kepala. Kata kerani tersebut, “Kalau begitu, kena tumpang kereta penghantar surat yang akan ke sana sebentar lagi.”

Saya mengeluh resah.  “Mak ai, hendak ke sana dari Bangi bukannya dekat.”  Di kampus Jalan Pantai Baru, saya perlu mendaftar di Fakulti Sains. Selesai melaporkan diri, saya diminta ke kampus UKM di Jalan Universiti, Petaling Jaya. Rupa-rupanya saya perlu bertugas di Kompleks Makmal UKM.


Jarum jam menghampiri jam 2.00 petang, baru saya selamat sampai ke tempat kerja yang dimaksudkan. Apa tidaknya, dari Bangi ke Jalan Pantai Baru, kemudiannya selepas itu ke Jalan Universiti Petaling Jaya. Wah! Naik semput juga saya dibuatnya.

Situasi yang berlaku di tempat kerja yang baru saya tiba tu merupakan kampus sementara UKM. Saat itu saya tempat saya mencari rezeki itu berkongsi ruang bekerja dengan Maktab Perguruan Islam (kini Institut Perguruan Islam, Bangi). Kampus ini merupakan makmal-makmal sains Fakulti Sains UKM. Saya ditempatkan dengan kakitangan yang berjawatan Pembantu Makmal. Sebenarnya ketika itu ramai orang yang mengenali saya sebagai Pembantu Makmal.

Saya tinggal sebilik dengan Mohd. Khalil Alwi (kini Haji dan sudah bersara pada tahun 2009). Haji Khalil seorang Pembantu Makmal yang menjalankan kerja-kerja fotografi. Ketika itu sistem perjawatan tidak seperti sekarang. Ada Pembantu Makmal buat kerja Jurugambar, ada Pembantu Pejabat melakukan tugas Pelukis Grafik.

Saya ditawarkan dengan mata gaji $295 dengan Ged C15, tanpa apa-apa elaun seperti sekarang. Namun,  harga barang tidaklah seperti waktu ini. Makan nasi di kedai  hanyalah dengan membayar $1.80 sen sudah berbaloi.  Lauknya pula ada ayam goring, sayur dan segelas sirap.

Sejarah lampau masih berbekas. Saya masih ingat pada satu ketika dahulu ada seorang rakan yang mencadangkan saya menukar jawatan kepada Pembantu Makmal, namun saya tidak bersetuju kerana saya tidak berminat dengan kerjaya itu. Mana tidaknya, gaji saya $295 dan gaji mati cuma $570.  Sementelahan, pada waktu itu gaji Pembantu Makmal dan Kerani lebih tinggi daripada saya.

Saya, kemudiannya telah ditempatkan dalam satu bilik yang dinamakan Bilik Gelap. Ya! Allah.... istimewanya bilik ini kerana namanya mengambil sempena tugasan yang perlu dilakukan. Ingatkan bilik Jurugambar, rupa-rupanya saya ditempatkan dengan Khalil dalam bilik tempat memperoses filem dan mencetak gambar hitam putih.

Khalil seorang Pembantu Makmal yang banyak pengalaman dalam bidang fotografi. Paling istimewa Khalil mahir menggunakan kamera mikroskop. Saya banyak menimba pengalaman daripada beliau.

Hari pertama dengan Khalil, beliau menerangkan bagaimana kerja yang akan dibuat. Rupa-rupanya tugasan saya di sini ialah merakam gambar hasil penyelidikan pensyarah dan pelajar. Banyak bahan-bahan penyelidikan di makmal harus diterjemahkan ke dalam gambar. Eh!  Bukan mudah kerja saya ni, detik hati saya. Ini saya tidak belajar ketika di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) dulu. Kalau adapun saya diajar merakam gambar dalam subjek fotografi bahan. Tapi kini saya telah terlibat dalam fotografi sains. Maka, pada  hari tu baru saya faham maksud yang diperkatakan oleh Pegawai Belia di Alor Setar tempuh hari.

Saya sedar bahawa harus banyak belajar dengan senior ni. Pada hari berikutnya saya diperkenalkan dengan
Dr. Mohammed Omar.  Beliau seorang pensyarah yang menjadi Penyelaras Bilik Gelap tersebut. Pertama kali bertemu, saya berasakan orangnya agak serius. Oleh kerana Dr. Mohamed Omar mengajar subjek yang ada kaitan penggunaan mikroskop, maka beliau dijadikan sebagai penyelaras kami berdua.

Dr. Mohamed Omar mahir, minat dalam bidang fotografi. Beliau ahli persatuan fotografi di New Zealand. Saya dibekalkan dengan buku-buku fotografi yang beliau beli ketika menyambung pengajian pada peringkat PhD dulu. Dr Mohamaed banyak menempah majalah luar negara untuk tujuan pembacaan dan koleksi itu disimpan oleh kami. Saya masih ingat setiap bulan dapat membaca majalah U And You Camera.

Setelah saya bertugas di Fakulti Sains, UKM, maka Dr. Mohamaed Omar dan Khalil menjadi guru saya selepas Encik  Majid dan Encik  Haidar di IKBN.  Sebenarnya ketika itu agak sukar untuk mencari seorang guru fotografi. Tidak seperti sekarang agak ramai yang sudah menjadi guru fotografi. Ada waktunya saya menjadi kerdil saat berdepan dengan mereka, biarpun saya sudah hamper 32 tahun menjadi Jurufoto di UKM.

Semua orang takut memegang kamera ketika itu. Mana tidaknya, merakam gambar dengan kamera filem tidak sama dengan kamera digital sekarang. Jika saya merakam gambar, ada ketikanya hampir sepuluh tidak menjadi. Kalau berniaga sudah tentu merugikan. Insya-Allah saya akan teruskan kisah ini dalam siri seterusnya.

Nota: 
*$295- simbol mata wang Malaysia sebelum ditukar ke RM295
*Panggilan Jurugambar merupakan jawatan asal dalm senarai jawatan JPA sebelum ditukar menjadi Jurufoto C10 dan Ahli Fotografi B17 atau B22, B27,B32.



Selasa, 22 Februari 2011

Temuduga

Peralatan fotografi di zaman filem
Suatu malam saya bertolak ke Kuala Lumpur untuk ke UKM Bangi menerusi Sungai Petani. Saya ke sana untuk menghadiri temuduga di UKM Bangi. Bila dengar UKM Bangi, adoi menarik sekali. Menara Gading lah katakan. Sesampai di Pudu Raya saya mengambil bas Foh Hup untuk ke Kajang.

Di Kajang saya terperanjat kerana ingatkan pekannya besar, alahai pekan Kajang macam pekan koboi juga masa tu (1979), tetapi besar dari pekan Sik. Namun bandar Sungai Petani lagi menarik. Hentian bas Kajang kotor. Menariknya lagi di situ ramai bijak pandai berkumpul.



Temuduga diadakan di tingkat lima pejabat Pendaftar UKM.Peserta temuduga yang saya ingat sampai sekarang hanya Saliman bin Leman, kini Jurufoto Perhubungan Korporat UKM, Azman, bekas Jurufoto UKM, USM, UPM dan sebelum meninggal dunia beliau sempat menghabiskan PhD dan menjadi Pensyarah di UNIMAS.

Saliman dengan bergaya bertanya, "kau dah kerja di mana?". Belum jawab saya. Noreh getah. Saliman beritahu, dia sedang bekerja di UPM. Saya fikir peluang untuk saya amat tipis apabila berdepan dengan Saliman ni.

"Kau datang dari Kedah ni?,"  "ya Bang jawab saya", saya menjawab macam kena buli. Dalam hati berkata, kalau macam ni balik motong getahlah aku lagi. Pegang pisau getah bukan kamera. Hati kecil berkata pula, bila nak kawin kalau masih motong getah dengan harga tak sampai seringgit sekati. Saya rasa, kalau tidak berjumpa lagi Saliman sehingga sekarang rasanya dia pasti ingat kisah ini.

Nak tanya dia, abang dah kawin ke belum, takut pula. Maklumlah gaya Saliman ni macam taiko lak. Namun, gaya orang lain yang datang temuduga tak kurang hebat. Saya menikus saja....Budak kampung baru berusia 21 tahun. Saliman ni nampak gaya veteran juga....Eh sekali ingat macam kisah DoReMe pula.

Pejabat Pendaftar ketika tu tidak lah macam sekarang. Bunyi mesin taip berderap-derap. Belum lagi bunyi tapak kasut staffnya yang keluar masuk ada yang pakai seluar baggi, ada yang pakai baju kurung. Masa itu orang bertudung belum ada. Bukanlah dia orang tak tutup kepala. Ada juga yang pakai skaf. Saya pun tak tahu apa maksud jawatan Pendaftar ketika itu. Sebab saya ni orang kampung.... pejabat DO, ADO, Penghulu, Pejabat Guru Besar tau lah.

Apabila nama saya dipanggil peluh jantan keluar. Mana tidaknya sejak turun bas di Pudu Raya tadi belum mandi. Tidak tahu nak mandi di mana. Saya belasah pakai minyak wangi saja. Mujur Saliman tak tau. Dia tau pun setelah bertugas di UKM. Haaa, maaf Man ini rahsia saya. Dengan penuh skima saya masuk bilik temuduga. Masih belum lupa, seingat saya bilik itu terletak sebelah kanan nak masuk pejabat Pendaftar. Masa tu belum ada kaunter seperti sekarang. Ketika itu UKM baru wujud dan telah pindah ke bangunan baru, Pejabat Pendaftar nampak hebat.

Penal temuduga terdiri daripada Pendaftar, Bendahari dan Pengerah Pusat Teknologi Pendidikan. Saya tahu pun, setelah masuk kerja kat UKM. Namanya Tuan Syed Arabi, En Omar, En Chan Bing Fai (yang juga seorang penggiat fotografi berbangsa cina).

Soalan macam-macam lah ditanya. Penal temuduga melihat sijil-sijil yang ada. Saya berdoa perlahan-lahan ketika penal melihat sijil-sijil itu. Alaaa, doa tu pun bukan apa, nak hilangkan darah gemuruh sahaja. Kalau tak dapat, tak dapat juga. Tetapi  mengharab tetap tinggi. Macam orang masuk rancangan Mentor... kalau menang nak kawin.

Salah seorang penal bertanya, kalau kena ambil gambar mayat awak berani? Saya jawab boleh..."Tak takut dia bangun?" "Saya kata kalau dah mayat macam mana boleh bangun?" Waaa, loya  buruk pula saya.

Namun apa yang ingin saya catatkan di blog ini ialah azam saya hanya ingin mendapat kerja. Bukan menjadi Jurufoto terkenal. Sebab hasrat saya hanya ingin memperolehi gaji. Saya sedar dengan gaji RM295 ketika itu memang kecil. Tetapi azam saya hanya ingin bekerja. Terus terang saya katakan prospek kerjaya jurufoto zaman itu memang tidak cerah. Saya tidak termimpi bahawa bidang ini telah menjanjikan satu cara memperolehi pendapatan lumayan.

Kata-kata penal temuduga yang terakhir membuatkan saya yakin saya mungkin akan dapat pekerjaan ini ialah apabila mereka bertanya "alamat surat menyurat ini boleh sampai atau tidak bila surat dihantar". Saya jawab boleh. Maklumlah alamatnya agak umum. Surat pula Posmen letak di kedai runcit sahaja.

Saya keluar dari bilik temuduga dan bersalam dengan Saliman dengan anggapan tak jumpa lagi. Maklumlah, kalau-kalau dia dapat, saya yang melepas. Kalau saya yang dapat kerja itu, dia yang melepas.

Rupa-rupanya tidak begitu. Selepas saya datang bertugas di UKM boleh terjumpa dengan Saliman. Nak tau kisahnya teruskan membaca siri dalam blog ini.

Ahad, 20 Februari 2011

Mencari Arah Hidup

Pelatih PLBN (kini IKBN  Peretak) dari Kedah-1977

31 Disember 1977 saya telah menamatkan kursus seni foto di Pusat Latihan Belia Negara (PLBN) kini Institut Kemahiran Belia Negara. Punyalah sedih untuk meninggalkan PLBN. Mana tidaknya sudah enam bulan berkampung dengan rakan-rakan pelatih.


Balik dan tinggal dengan emak di pedalaman Sik, Kedah yang tiada kemudahan elektrik dan sebagainya. Lihat Dari Sik ke Bangi. Selang beberapa hari saya dan rakan sekursus dari Sik berjumpa dengan Pegawai Belia Kedah di Alor Setar. Punyalah bersemangat untuk memulakan perniagaan. Ya... hasrat pergi IKBN untuk menjadi usahawan kononnya. Nak menjadi Belia Niaga.

" Tahniah awak berdua dah berjaya tamat kursus dan mewakili negeri Kedah untuk tahun 1977", itu kata-kata semangat Pegawai Belia itu. Oh....kiranya semangat membara lagi. Mana tidaknya lepas ni tentu ada harapan dapat bantuan dari peruntukan belia.

" Sebelum memulakan perniagaan elok lepas ni pergi seluruh bandar Alor Setar dan lihat beberapa kedai gambar yang ada. Berapa kedai Melayu, berapa kedai orang Cina." Aduhai... kena buat kerja rupanya. Masa saya dan Rosli Jusoh ke IKBN mana ada Latihan Industri masa sekarang.

Akhirnya kami berdua angkat kaki dan meninggalkan Pegawai Belia tu dan meronda Bandar Alor Setar. Satu kedai ke satu kedai kami tinjau. Berjalan berdua dengan seluar beltbottom ala Mat Bangla zaman ni. (Masa tu Mat Bangla belum ramai malah belum ada lagi). Lepas satu kedai ke satu kedai. Hebat-hebat kedai mereka. Yalah kedai-kedai kat Bandar Alor Setar, ibu negeri Kedah lah katakan....

Menariknya apabila terjumpa kedai yang banyak merakam peristiwa di Istana Anak Bukit. Rupa-rupanya kedai itu merupakan kedai Jurufoto Istana untuk Sultan Kedah dan kerabat-kerabat Dirajanya. Mak ai... kecilnya rasa diri ini. Baru balik kursus dah nak jadi tauke kedai gambar? Ingat nak buka kedai gambar macam jual nasi lemak kat tepi jalan? Nak jual nasi lemak pun kena ada modal banyak juga. Kalau nasi lemak tak laku lagi hancur.

Mungkin silapnya masa tu pihak Jabatan Belia tidak memantau  bekas pelatih (alumni). Malahan sehingga kini saya tidak pernah dihubungi apa dah jadi dengan saya. Begitu juga tidak ada usaha untuk mencari kembali alumni IKBN yang telah berjaya dalam sektor perniagaan mahupun makan gaji. Cuma sejak ada Facebook adalah juga usaha ini namun sekadar untuk sosial dan seronok sendiri sahaja.

Budaya makan gaji adalah satu ikatan yang kuat. Tambahan apabila melihat seawal pagi emak yang sudah tua harus mengadap pokok getah untuk mendapat sesuap nasi.


Akhirnya saya dan Rosli membuat keputusan sendiri. Hang dengan kerja Hang (kau), saya dengan cara saya. Kami berpisah selepas itu dan tidak berjumpa lagi sehingga kini. Dia pun setahu saya tidak menjadi jurufoto! Jadi peniaga foto lagi lah tak ada. 

Balik kampung, menoreh getah. Kisah ini saya banyak cerita dalam Dari Sik ke Bangi. Dalam Melihat dan Merakam saya hanya ingin menceritakan kisah pengalaman sebagai Jurufoto kerajaan di UKM. Makan gaji. 

Walaupun saya makan gaji tetapi saya mampu membawa fotografi secara menarik. Saya masih ingat kata-kata seorang pakar motivasi, Jadilah Seorang Yang Profesional Dalam Kerjaya Kita.

Bermula di Pusat Latihan Belia Negara Peretak (kini Institut Kemahiran Belia Peretak)

[*Catatan ini terdapat beberapa istilah bahasa pasar dan daerah. Justeru diakhir catatan saya akan membuat terjemahannya. ] Pusat La...